EVA AHL
Uutta ja vanhaa P. Birgitasta
Birgitta –
feminist, politiker och helgon. En antologi från
Birgittajubileumsåret 2003 vid Linköpings universitet. Forums skriftserie 3. Toim. Karin
Schuback. Linköping 2005. ISBN 91-85297-27-5. 128 s.
Vielä vuosia jälkikäteen voidaan korjata
Birgitta-juhlavuoden satoa Ruotsissa. Linköpingin yliopisto
osallistui juhlavuoteen 2003 mm. järjestämällä
symposionin sekä luentosarjan, johon voimme nyt tutustua
kirjallisessa muodossa. Luentosarjassa tarkoituksena oli valottaa
Birgittaa monesta näkökulmasta ja haluttiin myös
tarkastella pyhimystä esim. gender-näkökulmasta
sekä yhdistää tutkimus kansan sivistämiseen
sekä taiteelliseen luovuuteen, kirjan tekijöiden mukaan.
Kirja on huolella tehty värikkäällä kuvituksella,
jonka provenienssitiedot kiitettävästi löytyvät
kirjan viimeisellä sivulla. Kirjan lopussa on myös
informatiivinen luettelo itse kirjoittajista.
Julkaisun ensimmäisen artikkelin on kirjoittanut
Birgitta-entusiasti ja suurlähettiläs Lars Bergqvist.
Hän käsittelee lyhyesti Birgittaa ja
naisnäkökulmaa, jossa Marian suru nähdään
naisellisen myötätunnon symbolina. Bergqvist painottaa
Birgittalaisten mariologiaa, jossa esikuvina oli Neitsyen uskollisuus,
kestävyys ja laupeus. Tämä artikkeli sopii hyvin
eräänlaiseksi toiseksi esipuheeksi siihen, mitä tuleman
pitää. Seuraavassa artikkelissa Linköpingin yliopiston
lehtori Renée Frangeur esittelee joidenkin tutkijoiden
näkökulmia Birgittaan gender-näkökulmasta. Tosin
hän tässä toistaa jonkin verran jo todettuja
näkökulmia, esim. koskien näkulmaa Birgitan suhteesta
Maunu Eerikinpoikaan.
Nimeä jo parikymmentä vuotta niittänyt Birgitta-tutkija
ja Upsalan yliopiston tutkija, Hans Furuhagen, esittelee omassa
artikkelissaan tärkeimpinä pidettyjä
Birgitta-lähteitä. Hän toteaa että Birgittaan
liittyneissä juhlavuosissa on yleensä nostettu Birgitta
tekoineen kunniaan, joka on päinvastainen tendenssi yleiseen
Weibulliaaniseen trendiin dekonstruoida poliittisia tms.
henkilöitä Ruotsin historiassa. Furuhagen tarttuu myös
klassisiin "Birgitta-reliikkeihin", eli Birgitan omakätisiin
käsikirjoitusnäytteisiin (autografeihin) A ja B, ja
esittää arvelun siitä että nämä kirjeiksi
tulkitut lähteet olisivatkin vain konsepteja, jota ei
varsinaisesti koskaan olisi lähetetty. Tässä Furuhagenin
tulkinta eroaa vanhemmista. Seuraava artikkeli, jonka kirjoittajina
ovat dosentit Hedda Gunneng (latinisti) ja Börje Westlund (kielen
ja kirjallisuuden tutkija), käsittelee nimittäin klassisella
tavalla Birgitan kieltä ja tekstejä, ennen kaikkea
kyseisiä käsialanäytteitä A ja B. Tässä
voidaan todeta vanhan tutkimusnäkökulman paluuta, mutta
positiivista on että artikkeli sisältää autografien
kokonaisia ja uudistettuja käännöksiä
nykyruotsiksi.
Artikkeli, joka on herättänyt eniten huomiota Ruotsissa jo
1990-luvulla, on kysymys Birgitan mahdollisesta epilepsiasta. Neurologi
Anne-Marie Landtblom ottaa artikkelissaan kantaa tähän ja
pitää jalat rauhallisesti maassa. Birgitan tapausta
käsitellään muihin tunnettuihin historiallisiin
taitelijoihin ja mystikoihin (Dostojevski, Swedenborg) verrattuna ja
lähteinä ovat sekä Birgitan jäännökset
että Birgitan teksteissä esiintyvät kuvailut
transsitiloista. On monta syytä uskoa että pyhimyksellä
olisi ollut lievä epileptinen sairaus, mutta yhtä monta
syytä uskoa ettei tällaista Birgitalla ollutkaan. Landtblomin
tärkein argumentti on että tällaisia tutkimuksia on
syytä tehdä jo neurologisen tutkimuksen etenemisen kannalta,
yhtä lailla kuin siksi, että voimme miettiä ikuista
ongelmaa: ottaako jumaluus meihin yhteyttä aivojemme kautta?
Linköpingin yliopiston tutkija Ingemar Lindaräng
käsittelee artikkelissaan Birgitta-kuvia Birgitta-juhlavuosien
näkökulmasta ja näin ollen saamme katsauksen itse
juhlinnan historiaan. Artikkelin loppupuolella esiintyvät tulkinta
itse vuoden 2003 juhlinnasta, on erityisen kiinnostava: suosio johtunee
siitä, että Birgitta edustaa keskiaikaa, hengellisyyttä
ja naisnäkökulmaa historiaan. Lindaräng toteaa myös
että tämä juhlavuosi oli merkittävästi
esillä mediassa ja apua saatiin teknologiasta,
sähköisestä viestinnästä, mikä on
merkittävä ero aikaisempiin juhlavuosiin verrattuna.
Kirjan loppupuolen artikkelit edustavat sekä vanhaa että
uutta tutkimuksessa: fil.kand. ja journalisti Erik Lindberg
käsittelee artikkelissaan vanhaa, tuttua teemaa: minkälainen
oli Birgitan poliittinen merkitys? Artikkeli on tosiaan hyvin
journalistinen rakenteeltaan sisältäen vähän
häiritseviniä elementteinä "faktaruutumaisia" osuuksia
ranskalisine viivoineen. Artikkelissa ei ole mitään,
mitä ei olisi kuultu aiemmin, tutkimuksen 150-vuotisen historian
aikana. Lindbergin eurooppalainen näkökulma on silti
kiinnostavan ajankohtainen lisä ja täydentää
uudempaa, tutkimushistoriallista trendiä näin ollen luoden
itsessään kiinnostavaa tutkimusmateriaalia...
Kirjan viimeiset artikkelit käsittelevät
gender-näkökulmaa Birgittaan. Dosentti Ruth Rajamaa
tarkastelee Birgitan elämää kutsumusnäyn
myötä: hänen roolia vanhatestamentillisena profeettana.
Tässä Rajamaa seuraa aikanaan suomalaistutkija Birgit
Klockarsin viitoittamaa tietä. Tohtori Nina Sjöberg tuo taas
omassa artikkelissaan uutta näkökulmaa pyhimykseen
käsitellessään Birgitan kuvaa sukupuolista,
miehestä ja vaimosta. Sjöberg purkaa osin myyttiä kirkon
täysin negatiiviseksi tulkitusta näkökulmasta naisiin
keskiajalla ja artikkelissa saa myös katsauksen Birgitan
käsityksiin sukupuolien hengellisestä tasa-arvosta.
Viimeisimpänä artikkelina on professori Ebba
Witt-Brattströmin katsaus Birgittaan kirjailijana ja
feministinä - teema joka nousee ajoittain Birgitta-tutkimukseen
1970-luvulta alkaen. Näin ollen voidaan lopuksi todeta, että
antologiasta tosiaan saadaan sekä vanhoja että uudempia
näkökulmia Birgittaa – ja ennen kaikkea kaunis synteesi
vuoden 2003 Birgitta-tutkimuksen tilasta ja aiheista.
Eva Ahl
Mellan dop och
yxa: i första korstågets fotspår
Kasteen ja kirveen välissä:
ensimmäisen ristiretken jäljillä
17.4.2005
Glossa ry. ja Historiska
föreningen järjestävät jäsenilleen yhteisen
kevätretken 17.4.
Retki suuntautuu ensimmäiseen ristiretkeen, P. Henrikin legendaan
ja maamme kirkollisen organisaation alkuvaiheisiin liittyviiin
kohteisiin mm. Kokemäellä, Köyliössä,
Nousiaisissa ja Koroisissa. Ensimmäisen ristiretken historiaan ja
retkikohteiden tuntemukseen johdattelevat prof. Thomas Lindkvist
(Göteborg), prof. Jyrki Knuutila (Helsinki), dr. John Lind
(University of Southern Denmark), Fil. lic. Rainer Knapas (Svenska
litteratursällskapet i Finland), Fil. mag. Derek Fewster
(Helsingfors) ja Fil. mag. Eva Ahl (Helsingfors).
Liikkeelle lähdetään 17.4. kello 08.00 Fennian
pysäkiltä Helsingistä.
Retkimaksu 10 e/hlö. maksetaan lähdettäessä.
Sitovat ilmoittautumiset Jesse Keskiaholle (jesse.keskiaho@helsinki.fi
/ 050-5381729) perjantaihin 8.4. mennessä.
Glossa ry. och Historiska
föreningen anordnar en gemensam vårutfärd för sina
medlemmar 17.4.
Resan riktas till orter med anknytning till det första
korståget, S. Henrikslegenden och de första skedena av den
kyrkliga organisationen i vårt land, bl.a. till Kokemäki,
Kjulo, Nousis och Korois. Prof. Thomas Lindkvist (Göteborgs
universitet), prof. Jyrki Knuutila (Helsingfors universitet) och dr
John Lind (University of Southern Denmark) presenterar det första
korståget och utfärdsmålens historia tillsammans med
fil.lic. Rainer Knapas (Svenska litteratursällskapet i Finland),
fil.mag. Derek Fewster (Helsingfors) och fil.mag. Eva Ahl (Helsingfors).
Vi startar 17.4. kl. 08.00 från hållplatsen vid Fennia vid
Järnvägstorget i Helsingfors.
Avgift 10 e/person betalas på plats.
Bindande anmälning till Jesse Keskiaho (jesse.keskiaho@helsinki.fi
/ 050-5381729) senast fredag 8.4.2005.
GENDER, ECSTASY & IDENTITY:
Creation, Disruption,
Transformation
Gender and Medieval
Studies Conference 2006
Emmanuel College, Cambridge
6th-8th, January 2006
The Gender and Medieval Studies Conference 2006 seeks to explore the
relationship between Gender, Ecstasy and Identity within the medieval
context. We would like to invite proposals for papers of 20 minutes
that approach how feelings of ecstasy create, disrupt or transform
notions of medieval gender and identity. We encourage a broad
interpretation of the term ‘ecstasy’ as any experience – religious,
sexual, artistic, hysterical etc. – that temporarily suspends the
subject’s self-possession within his/her physical or social body. We
welcome abstracts of 250 words that demonstrate both a critical
engagement with current gender debates in medieval studies and an
examination of any aspect of the intersection between gender, ecstasy
and identity.
Some suggested questions that papers might address are: What effect
does ecstasy have on the individual or collective body and its
corresponding identity? Where can the line be drawn between
physical and spiritual ecstasy in medieval representations of ecstatic
experience: visual, aural, oral or literary? Does ecstasy blur the
boundaries between gender and status identities within medieval
society? How are text and textuality important to the construction of
gender, identity and ecstasy? How can gender and sexual identities be
read as text, subtext and intertext within an ecstatic framework? How
did symbolic structures of ecstasy, gender and identity affect the life
of ordinary medieval people? How did ecstasy and gender affect local
and regional identities? How did ecstasy affect personal and communal
understandings of faith, gender and identity?
Keynote Speakers:
William Burgwinkle, King’s College, Cambridge
Robert Mills, King’s College, London
Please send all abstracts in the body of an email to the conference
organizer,
María-Kristina Pérez: mkp24@cam.ac.uk, by 1st August
2005.
The registration deadline for accepted speakers will be 1st October
2005.
Any further questions should also be addressed to the conference
organizer.
Keep an eye on our website:
www.medievalgender.org.uk
!